원상호_프로필사진.jpg
Won. Sang-Ho 
Birthplace: February 20, 1975 in Seoul
Graduated from the College of Fine Arts and Graduate School of Suwon University
< 15 individual exhibitions >
2000 The 1st Solo Exhibition (Coal Mine Village Art Museum/Old House of Samtan Mining Office, Gohwan-eup)
2002 The 2nd Solo Exhibition (Insa Gallery)
~2013.8.8 The 12th Solo Exhibition (Arche Gallery/Gangnam Station B3/Square Space Play)
2013.12.3. The 13th Invitational Exhibition (Andong Culture and Arts Center)
2014.10.09. The 14th Hangaram Gallery Invitation Exhibition
2018.7.03.~7.18 Keumboseong Art Center Invitational Exhibition

2007 New Seoul Art Fair (Seoul Trade Center)
2007 Seoul Open Art Fair (Seoul COEX Convention Center)
~2017 Shanghai Art Fair 2017 (Expo Exhibition Hall)
2018 Korea Art Culture Festival (Dongdaemun Design Plaza DDP Notice Hall 1.2) June 8-11
2018 Plastic Art Fair (Coex d Hall 8street gallery)
2018 Asia Hotel Art Fair Seoul 2018 (grand intercontinental seoul parnas) Aug. 23-26
2019 Plastic Art Fair (Coex Hall B)
2020 Plastic Art Fair (Coex Hall B)
2020 Asia Hotel Art Fair (Insadong Nine Hotel)
2021 Plastic Art Fair (Coex Hall B)
2022 Plastic Art Fair (Coex Hall B)
2022 Seoul Art Show (COEX Hall A)
Participated in over 100 group exhibitions
Current: Representative of 8th Street Gallery . Director of Print Photography Promotion Association.


ARTIST : WON SANG - HO


작가노트

원 상 호

아침에 눈을 떠 침대에서 일어나 준비를 하고 아파트 문을 열고 밖으로 나간다. 버스와 지하철에 수많은 사람들 나또한 그들처럼 그 곳에 몸을 싣고 또 다른 사각으로 된 목적지를 향하여 발길을 돌린다.

우리의 대부분에 일상을 사각으로 된 문명속에 살고 있다. 해도 과언이 아닐 정도로 사각이라은 것들에 둘려쌓여있다. 그리고 어쩌면 너무 익숙해져 마치 내가 그것들과 동화되어 있어 한 몸이 된것 같은 생각마져마져 들게 한다.
 
나의 작업에 표면적인 모습은 사각형으로 형성된 현대인의 모습을 캐릭터 또는 도형과 이미지를 표현하고 있다. 그들은 나를 통해 바라보는 사각이라는 틀 속에 현대인을 모습을 반영하고 있으며 그들의 익살스런 모습은 우리들이 사용하고 있는 공간 또는 물건들이 시대적 자화상을 나타내고 있는 것 같다.
 
우리는 원하든 원하지 않던 간에 사회라는 틀안에서 살고 있다. 지금이라는 현실과 미래라는 이상과 꿈속의 확장된 현실 속에서도 우리는 여전히 틀안에 있다. 간직하고 있는 행복과 행복하려는 마음과 함께 늘 그곳에 있다. 

행복 우리는 누구나 행복을 꿈꾼다. 그 입장과 차이는 다르겠지만 자신의 이상의 구현이라는 전제를 두고서는 모두가 같다고 할 수있다. 행복해지기 위해 꿈을 꿀때 우리는 현실이라는 벽에 부딛히게 된다. 그러기에 우리는 현실의 틀에서 벗아나 자유로운 삶 속에서 새로움을 모색하거나 이상에 다가가려 한다. 하지만 과연 우리는 행복의 가치를 위해  얼마나 자유로워져야 할까?

새장 속의 새와 자연속에서 자유롭게 날아다니는 새들을 보자 그들은 서로를 어떻게 생각하며 누가 더 행복하다고 누가  더행복 앞에 다가가 있다고 말할수 있을까 그것을 쉽게 정의 내리기란 쉽지 않다. 매일 제공되는 먹이와 주변에 위험에서 벗어나 보호 받을수있는  안정이라는 관점에서 바라본다면 새장속에 새가 더 행복할것이고 주어진 본능의 제약을 받지 않고 자유로움이라는 관점에서 바라본다면 자연속의 새가 더 행복할것이다. 이것은 행복이 절대가치가 아닌 관점과 상황속에서 변하기 때문이다.

행복은 먼곳에있는 것도 아니며 그 안에서즐거움을 찾고 사회가 반영된 현대인들이 자신의 모습을 발견하는것을 표현하고 있으며 또한 구성된 화면안에서이 또 다른 즐거움을 만들어 가며 보여주려한다.

자연에서 존재하지 않았던 사각도형들 틈에서 익숙해졌고 답답해 숨막혀 하는 우리들이지만 벗어나려고 하는 것이 아닌 틀 밖이 아니라 그 안에서 즐길수 있고 우리가 바라는 무엇가를 찾으려 한다면 그 토록 바라던 자유로움에 의한 행복의 가치보다 더 빛나는 즐거움과 행복을 더욱 쉽게찾을 수 있지 않을까 생각해본다. 


ARTIST STATEMENT

Square Play
-People who looking for happiness-
 
“I wake up in bed every morning, get ready to work, and step out through the door of my apartment. The crowds of people in the bus and subway...like them I ride towards another four cornered destination while inside one.”
 
It can be said that we are living in civilization of squares since we seem to be surrounded by them. Maybe we even get a feeling of assimilation with the squares as they get more familiar as we get used to them.
 
My work is expressing the characteristics of modern day people through squares. They are a reflection of modern people living in the boundaries of a square, their comical image is a kind of self-portrait of the modern human living in these times.
Even if we want to or not, we live inside the boundaries of society. In the ‘now’ of reality, the ideal of the future, and the expanded realities of our dreams, we still operate inside the lines.
We stay inside with being happy with what we have and wanting to be happy.
 
Happiness...we all hope to be happy. The situation and the extent might be different, but the basic concept of the realization of one’s ideal is the same. However, we are blocked by a wall called reality whenever we dream to become happy.
Therefore we strive to cut the boundaries of reality and find something new by living a life of freedom or take a step closer to our own idealistic life. But how much freedom do we need to realize the worth of our happiness?
 
For example, imagine a bird flying freely in the wild and one in captivity. What would the think about each other, and which one would be happier, or closer to happiness? It is hard to define easily. The caged bird is happier if the point was of security since the bird is fed daily and protected from predators, but the wild bird would be happier if the point was of freedom since its natural instincts are not restricted.
This is because happiness is not set in stone and changes with the situation and viewpoints of each individual.
Happiness is not something you find far away, or only if you become free and unrestricted from reality.
‘How do I deal with the situation at hand and what do I get out of it?’ is the important question.
 
I do not try to step outside the square of reality, but rather to try and find joy, show the modern human finding their own reflection inside society, and to find another source of excitement inside a constructed frame.
We might be used to living with unnatural square shapes feeling trapped and stifled, but trying to live inside the boundaries rather than trying to escape and find the joy of freedom, finding the joys and what we want, we might be able to discover more easily a brighter happiness and joy.